Hop til indhold

Styrelsen for Undervisning og Kvalitet har fra 1. maj 2024 nedsat testkommissioner for Folkeskolens Nationale Færdighedstest, der træder i kraft i skoleåret 2026/2027.

Der er nedsat testkommissioner for de obligatoriske færdighedstest i læsning og matematik og for de frivillige færdighedstest i engelsk, natur/teknologi, fysik/kemi, biologi, geografi, historie, tysk, fransk, og dansk som andetsprog. Du kan se en liste over alle medlemmer af testkommissionerne i fold-ud-vinduerne nederst på denne side.

Testkommissionerne spiller en central rolle i udviklingen af Folkeskolens Nationale Færdighedstest. De skal blandt andet producere opgaver, som skal afprøves og på sigt indgå i Folkeskolens Nationale Færdighedstest. De skal også udarbejde faglige rammeværk, der skal beskrive de færdigheder og delfærdigheder, der testes i.

Udviklingen af testene tager flere år og skal balancere forskellige hensyn til, hvad testene fagligt skal indeholde, hvordan testsituationen skal tilrettelægges, og hvordan testene kan være ét blandt flere bidrag, som tilrettelæggelse af undervisningen kan tage afsæt i.

Det er et gennemgående fokus i arbejdet, at færdighedstestene udvikles, så de er anvendelige til pædagogisk og faglig opfølgning.

Læs mere og følg løbende med i testkommissionernes arbejde, testudviklingen og afprøvninger på siden om udviklingen af Folkeskolens Nationale Færdighedstest.

Sådan er testkommissionerne sammensat

Ved sammensætningen af testkommissionerne er der lagt vægt på følgende:

  • Medlemmerne har viden om og erfaring med udarbejdelse af test og opgaver til fagene og hermed uddannelsesområderne.
  • Medlemmerne underviser aktivt i fagene eller har tæt tilknytning til fagene og uddannelsesområderne.
  • Testkommissionerne består både af personer fra forsknings- og vidensmiljøer og af praktikere/lærere.
  • Testkommissionerne besidder en stærk faglighed i fagene, undervisnings- og testerfaring, samarbejdsevne og leveringssikkerhed.
  • Testkommissionerne besidder både didaktiske, faglige og evalueringsmæssige kompetencer i faget og uddannelsesområderne.
  • Testkommissionerne repræsenterer den faglige bredde, som findes i fagene og uddannelsesområderne.

 

  • Bettina Buch, docent (forperson)
  • Dorthe Klint Petersen, selvstændig konsulent
  • Katja Neubert, forskningsmedarbejder
  • Marianne Oksbjerg, lektor
  • Marie Zacher Sørensen, læse- og skrivekonsulent
  • Stine Fuglsang Engmose, faglig konsulent

  • Marie Teglhus Møller, selvstændig konsulent (forperson)
  • Kaj Østergaard, lektor
  • Loá Björk Jóelsdóttir, lektor
  • Mette Thompson, læringskonsulent
  • Stine Dunkan Gents, lektor
  • Thomas Kaas, lektor

  • Slobodanka Dimova, professor (forperson)
  • Anja Bols Slåttvik, lektor
  • Catherine Watson, lektor
  • Karoline Søgaard, lektor
  • Lena Smith Boysen, engelskvejleder

  • Elzebeth Berg Wøhlk, adjunkt (forperson)
  • Eva Björk Kristjánsdóttir, innovations- og teknologivejleder
  • Kari Astrid Thynebjerg, lektor
  • Lene Boldt, lærer og naturfagsvejleder

  • Karin Marianne Lilius, lektor (forperson)
  • Anette Sønderup, lærer
  • Bastian Kuke Larsen, lærer og naturfagsvejleder
  • Jakob Wandall, partner 

  • Ulla Hjøllund Linderoth, selvstændig konsulent (forperson)
  • Brian Ravnborg Christensen, pædagogisk konsulent
  • Lotte Kold Thorup, lærer
  • Pernille Ulla Andersen, lektor

  • Claus Auning, lektor (forperson)
  • Jørgen Løye Christiansen, lektor
  • Lars Volf Jensen, pædagogisk udviklingskonsulent
  • Marianne Gray Thomsen, lærer

  • Ida Gyde Hansen, lektor (forperson)
  • Karen Bjerg Petersen, lektor emerita
  • Line Krogager Andersen, Ph.D.
  • Trine Munch Chapelle, sprog- og skriftsprogsvejleder
  • Nirmin Adel Hamad, lærer

  • Loa Ingeborg Bjerre, lektor (forperson)
  • Heidi Eskelund Knudsen, lektor
  • Jens Aage Poulsen, lektor
  • Lars Allan Haakonsen, pædagogisk konsulent

  • Katrine Malte Hviid, lærer (forperson)
  • Line Møller, lærer og sprogfagsvejleder
  • Lise Sommer, lærer
  • Mette Skovgaard Andersen, centerleder

  • Danièle Edith Eychenne, pædagogisk konsulent (forperson)
  • Alain Lucien François Clavier, lærer
  • Kristina Silla, lærer
  • Rikke Hjort Hvillum, lærer

Nyt evaluerings- og bedømmelsessystem i folkeskolen

Folkeskolens Nationale Færdighedstest er et af mange initiativer under den politiske aftale om det fremtidige evaluerings- og bedømmelsessystem i folkeskolen.

Tilsammen har de forskellige initiativer til formål at styrke evalueringskulturen i folkeskolen ved at

  • bidrage til løbende evaluering og feedback til alle elever
  • bidrage til, at der følges op på elever, der oplever udfordringer
  • styrke den enkelte skole og det lokale skolevæsens evalueringskapacitet.

Aftalen om det fremtidige evaluerings- og bedømmelsessystem i folkeskolen blev indgået af Folkeskoleforligskredsen i efteråret 2021 efter en tæt dialog med folkeskolens parter i Sammen om Skolen.

Sidst opdateret: 1. maj 2024